zaterdag 9 mei 2015

Moederdag

Het licht van de gang prikkelt mijn ogen. Mijn wazig zicht wordt alsmaar scherper. Ik kijk rechts. Kurt ligt langs mij in een diepe slaap onder onze nieuwe schreeuwerige IKEA donsovertrek. Links ligt mijn iPhone. Klokslag 2 uur ... tijd om op te staan. Het liefst van al blijf ik gewoon liggen overgelaten aan de misselijkheid die zich ondertussen meester van mij heeft gemaakt. Maar dan wordt het alleen erger. "Komaan meid, even op je tanden bijten en alles gaat beter". Versuft, door de ijlheid in mijn hoofd, strompel ik naar de WC. Handen wassen. Rijstkoeken halen en zo snel als ik kan terug liggen in de zetel, op automatische piloot, een eerste rijstkoek verorberend. En ik denk "nog even en alles gaat weer beter".  Na de derde rijstkoek geraak ik erdoor en ben ik helemaal opgeknapt.... half drie tijd om te bloggen.

Vandaag is het moederdag. En dat wordt gevierd ten huize Stevens. Normaal gezien met een luxe ontbijt klaargemaakt door de meisjes. Dit jaar, tegen alle tradities in, wordt het een barbecue. Siebe is gisterenavond met de scouts vertrokken voor een 24u vergadering met de naam "Dijle op de Dijle". Wie zet er nu een scoutsvergadering op Moederdag? Siebe kon er niet van over. "Hoe dom is dat" hoor ik haar verschillende keren zeggen. Misschien niet zo dom als het lijkt want hier in het Antwerpse wordt Moederdag gevierd in augustus en niet in mei. Tijd voor een wistje datje...

De Antwerpse, liberaal denkende kunstenaar en schepen Frans Van Kuyck (1852-1915) introduceerde op 15 augustus (in 1913) een Moederdag, de feestdag van Maria, sinds 1124 de patrones van de stad. Het was de dag van de grote Mariaprocessie. Volgens de Antwerpse schepen was de sociale orde in het begin van de eeuw grondig verstoord door de ingrijpende modernisering. Zijn remedie: het herstellen en cultiveren van de waardigheid van de familie. Hiervoor moest volgens Van Kuyck alles ingezet worden op het in beeld brengen van de rol van de moeder in het gezin en de maatschappij. Een speciale dag leek hem een ideale techniek. Van Kuyck mobiliseerde de plaatselijke pers en de scholen, publiceerde een scenario en zette een propagandacomité aan het werk. De kinderen en vader moesten moeder verrassen met versieringen, gelegenheidsversjes, bloemen, speciale broodjes en zelfs juwelen.

Malin zit in het zesde studiejaar. Het maken van een cadeautje is nog een zekerheid. Siebe is de lagere school stilaan ontgroeid en zal voor de eerste keer zelf in actie moeten schieten ... of net niet. Nu, ze heeft al gescoord want vrijdag kwam er een kaartje toe met een foto van haar en mij met de tekst "VTM wenst je een fijne Moederdag".  Een kleine toelichting. Misschien dat je, de afgelopen weken, tijdens één van je TV-avonden gezien hebt dat VTM de mama's extra in de bloemen wil zetten met kaartjes. Telkens als de reclamespot ons beeldscherm vulde vroeg ik aan de dames of ze al een mailtje hadden gestuurd. Op geen enkel ogenblik had ik door dat Siebe hiervoor, samen met haar twee vriendinnen, actie had genomen. Een leuke verrassing!

Aan alle mama's ... geniet met volle teugen van elke minuut van je Moederdag en Carla maak er een geweldig communiefeest van x



Geen opmerkingen:

Een reactie posten