woensdag 6 mei 2015

Herverdeling van de werkweek

Kurt heeft mij zonet (5 mei 2015), om half tien in gasthuisberg, afgezet voor de volgende chemo. Straks, na zijn werk komt hij mij halen. Mijn afspraak was pas om half elf. Dus vooraf een uurtje wachten in de in knusse zetels van de oncologische dagzaal. De ideale plek om te lezen in een boek (Met dank aan Ilse). Het diner van Herman Koch. Een aanrader. 300 pagina's en 46 hoofdstukken. Ideaal om elke avond voor het slapen gaan een hoofdstukje te lezen zonder door de onderbrekingen de draad kwijt te geraken. Simpel: 1 scène ( een diner op restaurant) vier hoofdpersonages en 3 nevenpersonages en de nodige spanning. Ik kijk al uit naar mijn volgende boek!

In de auto hoorde ik een gesprek op de radio over de herverdeling van de arbeid met Peter Mertens. Dit is één van zijn 7 briljante ideeën die hij behandelt in het boek miljonairstaks. Het principe is eenvoudig. Ik werk, jij niet dús wat als we samen de job uitoefenen???? Ik heb altijd gezegd als ik de Lotto win dan blijf ik werken. Want zo thuis zitten dat is maar niks. Ik ben nu twee maanden thuis en voor de eerste keer in mijn leven ervaar ik rust. Lijstjes die eindelijk korter worden dan langer. Een huis dat opgeruimd is. Ik maak nu zelfs de bedden op van de meisjes. Voor al de mama' s (of papa's) die nu denken "foei" .... Mea culpa maar daar had ik vroeger echt niet de tijd voor. Ik werkte fulltime en soms zelfs meer, ik was mama van twee dochters, ik kuiste (strijken niet) ik sprak af met vriendinnen en ik liep. Er was zelfs een jaar bij dat ik vrijwilligerswerk deed... en dan maak je keuzes. Soms werd er al eens niet gepoetst, of mama was drie avonden per week niet thuis.... Nu ik niet meer werk denk ik zot! Wat heb jij al die jaren gemist. Maar ik kon het niet, minder gaan werken betekende minder gaan verdienen. Ik was blij met het inkomen dat ik had. Niet teveel maar ook niet te weinig geld. Juist goed. Dus minder was geen optie. Wat kon er in de plaats komen? De afgelopen weken heb ik het antwoord op deze vraag gevonden. Rust, rust en nog eens rust.

De overtuiging "als ik mijn leven ooit opnieuw mag doen, dan zonder kinderen" laat ik los. Want zonder dat ik het wist bedoelde ik eigenlijk "als ik mijn leven ooit opnieuw mag doen, ga ik minder werken en er meer voor mijn kinderen zijn" En het toppunt is, ik krijg een tweede kans. Zo voel ik het aan en binnen een klein jaar zal ik terug gezond zijn en gaan werken. En dan hoop ik dat ik deze wijze les nooit zal vergeten. Want de rust die ik nu ervaar is hemels. Dus laat die herverdeling van arbeid maar komen ... ik zal er klaar voor zijn.

Om 11 uur wordt er bloed genomen via mijn poortcatheter. Het is druk en het duurt daardoor tot 13 uur vooraler ik een dokter zie. De bloedwaarden zijn goed en ik mag mijn twee chemo's krijgen vandaag (Taxol en Carbon). Het zal echter nog duren tot vier uur alvorens deze klaar zijn. De apotheek kan de vraag niet volgen. Na de eerste chemo val ik in slaap. Om zes uur word ik wakker en zit Kurt op mij te wachten. Om kwart voor zeven ben ik klaar en vertrek ik licht misselijk naar huis. Nog 11 te gaan ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten